Bibliotheek Samuël
Restauratie 1901
Restauratie 2008
  Orgel

Het orgel is gebouwd en ontworpen door L. van Dam en Zonen te Leeuwarden en is in 1904 in gebruik genomen. Het is een mechanisch zogenaamd sleepladenorgel met aanvankelijk 22 stemmen, 10 stemmen op het hoofdwerk, 7 op het bovenwerk en 5 op het pedaal. In de jaren 50 van de vorige eeuw is een sesquialter bijgebouwd en in 1972 is een register op het pedaal bijgebouwd, namelijk een 16-voets tongwerk (fagot).
Op initiatief van toenmalig kerkrentmeester dhr. H. Breugem, is het van Dam orgel in 2013, gerestaureerd. Adviseur dhr. Aart Bergwerf heeft vooraf een uitgebreid rapport gemaakt. Naar aanleiding van dit rapport is het orgel geheel schoongemaakt, gerenoveerd en is de windlade gerestaureerd. De Mixtuur 3-4-sterk van het boven klavier is vervangen voor een dulciaan 8 voet. Het orgel is daarna opnieuw geïntoneerd naar het karakter van de orgelmaker van Dam. De werkzaamheden aan het orgel zijn uitgevoerd door de Orgelbouwer Verschueren uit Heijthuizen (N-Br).
U kunt nu ook een CD bestellen met historische opnames van dit orgel (zie onderaan op deze pagina).

Hieronder kunt u de klank van het orgel beluisteren.

Dit fragment is opgenomen op 30 november 1972 en gespeeld door oud organist Joop van Spronsen en staat op de CD "The Song of a singing heart".

De huidige dispositie is:

Manuaal I:
1. Prestant 8 voet
2. Bourdon 16 voet
3. Violon 8 voet
4. Holpijp 8 voet
5. Octaaf 4 voet
6. Octaaf 2 voet
7. Roerfluit 4 voet
8. Cornet 5 sterk
9. Mixtuur 4-6 sterk
10.Trompet 8 voet (gehalveerd)

Manuaal II:

Tremulant op II

Werktuigelijke Registers:
1. Klavierkoppeling.
2. Koppel pedaal manuaal I.
3. Tremblant (Céleste zweving)
4. Ventiel of Windlozer.

De bovenstaande gegevens zijn met toestemming overgenomen uit het boekje van de HERVORMDE KERK VAN MONSTER "Enkele grepen uit de geschiedenis" geschreven door dhr. Th. van Straalen.

U kunt nu ook een CD bestellen met historische opnamen van dit orgel via kerkrentmeesters@hervormdegemeentemonster.nl.

Opnames zijn o.a. van de organist Feike Asma, Jan van Weelden en eigen plaatselijke organisten.
De prijs van de CD is bij afhalen € 9 en bij verzending binnen Nederland € 11.