Bibliotheek Samuël
Oud predikanten
Restauratie 1901
Restauratie 2008

In mei 2007 is er begonnen met de restauratie, ongeveer een jaar later was de restauratie voltooid.

De zuiderbeuk van de kerk was al in jaar 2004/2005 gerestaureerd. In 2007/2008 heeft praktisch het gehele gebouw een opknapbeurt gehad. Er is begonnen met het ontpleisteren van de muren en het demonteren van het gewelfbeschot. Daarna zijn de muren opnieuw gestuct en is het gewelf opnieuw gemonteerd. Het schilderen van het gewelf en de muren heeft de restauratie compleet gemaakt.

Ook in de kerk zelf is er het nodige gedaan, zo hebben vele enthousiaste gemeenteleden de banken opnieuw geschilderd of bijgewerkt. Ook is er een nieuwe toiletruimte, een keukentje en een archiefruimte gemaakt. De elektrische bedrading in de kerk is geheel vervangen. Een gemeentelid heeft een honderd jaar oude kast opnieuw gemonteerd en heeft het oude poortje, in de volksmond het Polanenpoortje genoemd omdat mogelijk leden van de familie Polanen in het koor van de kerk waren begraven, bijna in zijn oude staat kunnen terugbrengen en heeft nu een plaats in de kerk gekregen. Ook het doophek heeft weer een plaats in de kerk gekregen na bijna veertig jaar op de zolder te hebben gelegen.

Het orgel is aan de voorkant bijgeschilderd en aan de achterzijde geheel geschilderd en de houten kolommen onder balustrade van het orgel zijn gemarmerd.

In het Eisma Schildersblad was een artikel te vinden over het marmeren van de vier pilaren onder het orgel, het artikel kunt u hier bekijken.